online werving en social media

Internet is een van de belangrijkste instrumenten om werknemers te werven. Grote voordelen van werving via internet zijn de beheersbaarheid en flexibiliteit, de relatief lage kosten, de snelheid en het gemak. Bovendien is de sollicitant van nu gewend om zich online te oriënteren en te solliciteren. Social media, en met name LinkedIn, spelen een steeds grotere rol.

op deze pagina

    Online aandacht genereren voor uw vacature kan door:

    • verspreiding van de vacature via andere social media (Twitter, Facebook, Google+, Youtube)
    • plaatsing op de eigen website
    • plaatsing op LinkedIn, (regionale) vacaturesites of jobboards voor de actief zoekende sollicitanten
    • plaatsing op interessesites of landelijke websites voor latent zoekende sollicitanten
    • optimaliseren van vindbaarheid via zoekmachines als Google en job aggregators als Indeed en Jobrapido

    De beoogde doelgroep zoekt op internet naar informatie over de wervende organisatie. Vermijd valkuilen, benut alle mogelijkheden en denk daarbij aan de volgende zaken:
    · Wat wordt er op social media over uw organisatie en de concurrenten geschreven?
    · Komt de organisatie duidelijk en positief naar voren?
    · Ga de interactie aan met uw doelgroep. Gebruik social media niet alleen voor het plaatsen van vacatures. Zorg dat u ook inhoudelijk interessante informatie naar uw doelgroep stuurt, geef tips en beantwoord vragen.
    · Welke websites worden veel bezocht door de doelgroepen? Kunnen hierop relevante content, vacatures, links of banners geplaatst worden?
    · Werkzoekenden met een baan zijn op verschillende momenten van de dag of week extra actief op internet. Wat moet je, als wervende organisatie, organiseren om op die momenten de aandacht te trekken van deze sollicitanten?
    · Hoe kan via social media een dialoog met de doelgroep worden aangegaan? Is deze alleen geïnteresseerd in zakelijke informatie? Of helpen meer alledaagse onderwerpen bij het opbouwen van een relatie?
    · Wordt de website wel goed gevonden door zoekmachines (SEO/zoekmachineoptimalisatie)?
    · Zijn er interessante blogs over de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, ervaringen van kandidaten en bedrijven? Hoe kan hierop worden ingehaakt?
    · Kan een rss-feed (een manier om vaste bezoekers van een website te laten weten dat er nieuws is) een nuttige rol spelen?

    Veel organisaties maken gebruik van het sourcen (ofwel: actief en gericht zoeken) naar kandidaten door middel van Boolean Search in Google en bijvoorbeeld LinkedIn. Dit heet ook wel online recruitment.

    LinkedIn

    LinkedIn is een netwerksite voor werkenden en werkzoekenden. Iedereen kan zich gratis aanmelden en een professioneel profiel aanmaken. Door dit profiel aan andere profielen te linken, bouwt men een virtueel netwerk op.

    Organisaties die zoeken naar nieuwe werknemers met een hbo- of universitaire opleiding kunnen eigenlijk niet meer om LinkedIn heen. Het netwerk biedt hen allerlei wervingshulpmiddelen zoals het in kaart brengen van kandidaten, het plaatsen van bondige advertentieteksten (Direct Ads) en het kenbaar maken van vacatures via status updates.
    Met aanschaf van een Premium account op LinkedIn en het zoeken volgens de Boolean Search methode – het slim zoeken naar bepaalde trefwoorden in een cv of profiel – kunt u heel gericht naar kandidaten zoeken. Daarnaast kunt u berichten sturen naar kandidaten die buiten uw derdegraads netwerk vallen.

    social media

    Social media als Twitter, Facebook, Google+ en Youtube zijn een prima recruitmenttool voor werkgevers. Ook voor het versterken van het organisatiemerk of jobmarketing zijn social media goed te gebruiken.

    Zo kunt u Twitter inzetten wanneer de gewenste kandidaat tot de doelgroep behoort van mensen die ook daadwerkelijk op Twitter actief zijn. Daarnaast kunt u het medium gebruiken om lading te geven aan uw employer brand en om passieve werkzoekenden of nieuwe doelgroepen te bereiken.

    Facebook is voor organisaties niet alleen interessant voor het promoten van producten en diensten maar ook als middel voor employer branding, bijvoorbeeld om nieuwe medewerkers te werven. Dat kan onder meer via een eigen bedrijfspagina op Facebook, door een gerichte wervingscampagne of door vacatures te plaatsen via status updates.

    eigen website

    Voor organisaties die vacatures op hun website plaatsen, is het belangrijk de site up-to-date en aantrekkelijk te houden. Het is het eerste wat een sollicitant ziet en bepaalt meteen het beeld dat hij krijgt van de organisatie.
    Bij kleine bedrijven kan het resultaat van werving via de eigen website tegenvallen omdat ze onvoldoende bekend zijn en/of onvoldoende gevonden worden (door Google en job aggregators) om op een behoorlijke respons te kunnen rekenen. Plaatsing van een advertentie op LinkedIn of een vacaturesite is dan een betere optie.

    online sollicitatieformulier

    Als u via uw eigen website personeel wilt werven, kunt u gebruikmaken van een online sollicitatieformulier. Op een sollicitatieformulier staan de vragen waarop u antwoord wil krijgen van de sollicitant. Een sollicitatieformulier zorgt voor uniformiteit en daarmee voor een betere vergelijkingsmogelijkheid van kandidaten. Het formulier kan naast de brief en het cv worden gebruikt, maar ook ter vervanging ervan. Voor sollicitanten kan een sollicitatieformulier drempelverlagend werken, omdat veel mensen er tegenop zien om een sollicitatiebrief (en cv) te schrijven.

    candidate experience: de sollicitant en uw imago als werkgever

    Zorg voor een goede opvang van de respons wanneer u uw vacature op uw eigen website plaatst. In dit verband wordt de candidate experience vaak genoemd: de ervaring die een sollicitant heeft met een (potentiële nieuwe) werkgever tijdens de oriëntatie en de sollicitatie op een nieuwe baan. Hoe positiever de ervaring, hoe beter het imago van de werkgever.

    vacaturesites en jobboards

    Hoewel vacaturesites – tegenwoordig ook wel jobboards genoemd – aan populariteit verliezen, zijn ze nog steeds effectief. Op een vacaturesite zoeken werkzoekenden naar vacatures door een aantal kenmerken in te voeren. Op sommige sites kunnen ze een cv plaatsen. Daarnaast kunnen werkzoekenden zich op de meeste jobboards aanmelden voor een automatisch bericht over nieuwe vacatures die voldoen aan hun zoekcriteria. Nieuwe interessante vacatures worden dan via e-mail of een rss-feed gemeld. Werkgevers die nieuw personeel zoeken, kunnen op de sites adverteren of daar zelf zoeken naar potentiële kandidaten.
    Voor de inzet van een vacaturesite moet de werkgever een bedrag per vacature betalen of een bedrag ineens voor een afgesproken aantal plaatsingen per jaar.

    Populaire vacaturesites en jobboards zijn:

    Google

    Google dringt de laatste jaren de officiële vacaturesites steeds meer naar de achtergrond. Uit onderzoek blijkt dat de meeste hoogopgeleide jongeren hun online zoektocht naar werk starten op Google. Met één slimme zoekopdracht zijn veel mogelijk relevante hits op te roepen, zonder hiervoor vacaturesites te hoeven bezoeken. Ook kan de werkzoekende met Google-alerts of Google-meldingen e-mailupdates ontvangen met de laatste relevante Google-resultaten op basis van zijn zoekopdrachten.

    job aggregators

    Door middel van een job aggregator kunnen werkzoekenden heel eenvoudig online vacatures in beeld krijgen. Het grote voordeel van job aggregators is het gemak voor kandidaten. Alle vacatures die online gepost worden (dus ook via de eigen websites van organisaties) zijn vindbaar. De kandidaat mist dus nooit een vacature. Voorbeelden van job aggregators zijn Indeed en Jobrapido.